E-Bid Part 4
"Aiseyman, esok kena Outstation lagi. Ada rejeki, ada connection, boleh membelog. Kalau tak pun, kalau panjang umor, mebbe next week bukak crita lain laa..."
Nak dipendekkan cerita, aku memang tokleh nak argue ngan Puan Sor nii. Aku baru nak merayu, dengan selembut-lembutnya, " Puan S.....", dia dah pot pet pot pet.. Nii memang case LEDs tuu semua menyala berkelip-kelip, kat switchboard dia. Aku punya strategi, kalau macam nii, sama ajer kat rumah.
And I believe it is the Best. Diam.. Dengor jer laaaa. Biorkan ajer..
Cakap2, discuss2 dengan Tuan Sheikh, dah nak sampai Maghrib dah. Habis segala elmu yang aku telah kopipes, dipertughunkan, dan, ciloksanasini aku coba. Cobaan untuk meyakinkan, yang nampak gayanya, tidak berjaya. Dia pun concluded.
"Jo, The decision is based on the committee. I will call them one by one tonite, to see wether your appeal can be considered. I'll call you, later,tonite, and, please keep you hp on." Tuan Sheikh cakap. Bila habis sajer ayat dia macam nii, aku rasa semua ruang telah tertutup. Hermetically sealed..
Lepas Isyak tuu, apa yang aku teka Masa Maghrib tadi, pun jadi kenyataan. Kenyataan Yang memilukan. Huwaaaaaaa... Camner aku nak kasi tau Uncle Gumok nii. Strategise, strategise, think, think....
Dalam Kol 10, aku call UG. Adjusting my tone supaya bunyinya macam sedih yang amat sangat, yang kitaorang nii dah kena reject, aku just tell him. Just tell him. Keluar pun macam paip air ajer laa.Dia pun macam no comment ajer. Mebbe dah kol sepuloh. UG nii pun macam aku. Masuk ajer kol sepuloh dia dah layuu.
"We'll see tomorrow...."
Aku bila dah kena mender2 macam nii, defensive mechanism aku mudah ajer. Leave it to AllMightyGod. Serious!. Aku udah try my level best. Kalau yang itu sudah termaktub aku punya, aku punyalah. Kalau itu tidak, macamana aku try pun, takmboh. Then let it be.. Aku just berdoa agar semuanya lancar..
Masuk kerja keesokkan harinya, aku kira merudum, bengkaaak ajer. Tengokkan UG, malas lah aku nak discuss dengan pepagi buta tuu. Aku masih macam tak percaya lagi aku kena reject. Heyy, hampeh !!. Still, aku tak puas hati lagi ngan Tuan Sheikh yang boleh beritau aku "That's is Commitee Decision.". Gatallah tangan nak sms kat dia stating my case, yet again.
Aku select message, new message, add recipient,. "Tuan Sheikh" dan mula la nak mengarang sms. Elok ajer type D-e-a-r... Tepon kat tangan aku tuu berbunyi. Ada incoming call !. From "Tuan Sheikh" !!.
" Jo, You boleh datang tak for e-bid pagi nii" Terus terkedu, tergamam aku dibuatnya. Apa lagi, muram durja, bertukar ceria !!. Terus panggil UG. "Boss aaa, TN* call e-bid this morning. We Qualified !"
Hati aku melonjak ke Langit... Yabedabeduuu !!!



22 Comments:
very touchy ler. tapi dalam kehidupan tak selalu hepi ending. jo kerja kuat dan murah rezeki.
By
Anonymous, at 9:52 AM, July 04, 2006
Jo,
What can I say. Never give it up until the fat lady sings or until she finished singing?
I am learning everyday.
Rgds,
kna
By
Anonymous, at 10:04 AM, July 04, 2006
ALhamdulillah. COngrats Tj. Perseverence and Tawakal pay after all, right? :-)
By
AuntyN, at 10:25 AM, July 04, 2006
Moral of the stroy is :
Kalau udah rejeki, idak ler ke mana, yer dok?
Usaha sudah. Doa sudah. Tawakkal sudah.
Life is not a straight road. And that is what made it interesting.
Tahniah Jo !
By
MA, at 10:38 AM, July 04, 2006
bravo for berusaha. usaha itu tangga kejayaan
By
Lollies, at 4:10 PM, July 04, 2006
moga terus murah rezeki!!!!
berbaloi tu turun naik sana sini dgn kaki yg sakit.. kalau dah rezeki tu..insya-allahhhh dapat ke tangan juga!!!
By
ays_as, at 5:37 PM, July 04, 2006
PB : This is not Happy ending ler... It is just one happy event. There's no ending. Baru nak mula nih.
Anon : No ending. Just series of event, which I am trying hard to enjoy. :-)
Kna : The fat lady baru nak gi mandi. Mekap pun belum lagi
AN : Di manakah Aunty ? I'm not looking at the Big Mountains. Just small bumps here and there. Cherishing it.
MA : I like that "it is not a straight road". Ada kona sana, humps sini. Fast sweeper with tiny loose gravels. Hooked lefthander with scenic view. Ocean fronting wild route. Plus off Road kenkadang. Tuu yang best cilok tuu...
Tahniah bila dapat pojek laaa. And getting payment. By that time UG can't touch me !!!!
Lolita : Usaha Tangga Kenikmatan. :-) Haaaaa. That's more like it.
Isas : Ameeeeeen Ya Rabbil Alameen !!! Thanks you for your mulut masin hari niiii. ;-)
By
Jo Kontan, at 6:02 PM, July 04, 2006
aku rasa kau sebut nama lollies ngan tuan syeikh tu kot..itu yg cable jadik extra 'power' tetiba
By
Anonymous, at 6:18 PM, July 04, 2006
Good luck Jo...
By
maklang, at 9:11 PM, July 04, 2006
Lain kali jangan jahat dengan kucing.
By
Ir. Hanafi Ali, at 9:35 PM, July 04, 2006
blur lah ...........
fat lady tuh sapa?
fat lady tuh maklang ker?
By
Anonymous, at 11:08 PM, July 04, 2006
Jo-
Tapi kenapa Tuan Sheikh tu the night before said they had to reject your appeal and yet the next morning kata boleh? Buat suspen jek!
By
dith, at 1:00 AM, July 05, 2006
Jo, testing kesabaran tu.
By
anggerik merah, at 3:05 AM, July 05, 2006
Tumpang lalu ye jo,
waa.. anon u must know this Mak Lang very well..I dont know whats wrong with u and what problem u have with her, but I think u should put a stop to all this nonsense.I have seen this too much,I have closed my eyes very often and today I decide to stay awake.Do not hide behind anonymous and slander others,be gentleman like KNA who writes his initial.If u want to play games,play a fair game.What u are doing is not good at all.NOt good to you and not good to others.By the way if u dont know when the fat lady sings or until she finished singing is a phrasal verb.
mak teh a.ka. easylady
By
Anonymous, at 9:17 AM, July 05, 2006
sorry not phrasal verb its idiom. betulke?
By
Anonymous, at 10:30 AM, July 05, 2006
Moral of the story: Off your phone at night.
Buat penat susah hati satu malam.
Baik tengok bolo.
By
Anonymous, at 11:20 AM, July 05, 2006
Hihihihi. I am Sorry. Yes kenal sangat. I am not hiding. Yes i will stop all this nonsense. Tq.
AIJ
( Adik Ipar Jahat )
By
Anonymous, at 2:40 PM, July 05, 2006
Easylady,
I am not sure whether one calls this phrase an idiom but I heard and pick it up in USA and from Hollywood movies. If I am not mistaken, it refers to an opera which will end once the fat lady sings. I have no idea really coz I have watched only one opera (Carmen) and there was no fat lady singing at the end, hahahahaha!
Rgds,
kna
By
Anonymous, at 5:11 PM, July 05, 2006
hahahah . But the comment doesnt sound like come from a very petite 3 s mounth ( sweet slender solehah ). It is more like from a big fat and ugly femme fatale.
AnakMILbadakMAk.
By
Anonymous, at 8:35 PM, July 05, 2006
Tizz : Shhhhh. Hang suka Shashimi Moriawase kan ? :-)
Maklang : Tenkiu. I need that.
Teras : Lama tak nampak, Hang berada di Kerteh Kaar ?
DITH : That morning the Commitee change their mind, after mush explanation from us and others.
By
Jo Kontan, at 11:24 PM, July 05, 2006
AM : Kekadnag Jo nii Ser-loak. Memang menguji kesabaran tuu. :-)
Lily : Udah nak masuk tokleh tahan laa. Masuk ajer second half, wa sudah layu, mau tidor. The 3 am game, furgedid..
kna : Kena google nii laa. Baru nii Adibah Noor nyanyi negaraku in of of the football game... I still dun get it ??
By
Jo Kontan, at 11:27 PM, July 05, 2006
Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. »
By
Anonymous, at 1:24 AM, February 23, 2007
Post a Comment
<< Home